Jak reklamovat vadný dárek, který jsme obdrželi na Vánoce?
I pod vánočním stromečkem jste mohli najít dárek, který ne, že by nevyhovoval vašim představám, ale který byl zkrátka vadný. V případě, že jste vadný dárek pod stromečkem našli, nabízí se otázka, co můžete dělat. Je přeci hloupost nechávat si vadný dárek v domnění, že ho nějak spravíte. Kdoví, co by se stalo brzy při používání vánočního dárku. A tak se raději pokuste ho vrátit.
Pokud jste pod vánočním stromečkem našli vadný dárek, nic vám nebrání v tom, abyste ho reklamovali. Reklamovat ho přece jenom můžete až do dvou let od provedení nákupu, prodejce vám musí v tomto případě planě vyhovět. Nezáleží na tom, jestli jste kupovali vánoční dárek na internetu nebo jestli jste ho kupovali v kamenné prodejně, v tomto případě byste nenašli žádný zákonný rozdíl.
Kdo dárek koupil?
Je třeba konstatovat jednu věc, a sice tu, že dárek smí reklamovat jenom ten, kdo dárek také koupil. Na to upozorňující odborníci nejedné spotřebitelské organizace. I když při předání daru dochází k převedení vlastnického práva, obchodníci však vystupují z kupní smlouvy, tudíž záleží opravdu na tom, kdo dárek koupil.
I když by to takto mělo fungovat, mnozí prodejci (zejména v povánočním období) toto moc neřeší. Zkrátka kdo přijde s kupním dokladem nebo účtenkou, tomu automaticky vyreklamují to, s čím přišel.
Kdy se vyskytla vada u zboží?
Ne vždycky však mohou obchodníci uznat reklamaci za platnou. Dalo by se říct, že nejsilnější postavení máte během prvních šesti měsíců od koupení, během které se mohou projevit případné vady výrobky. Samozřejmě pokud jste vadné zboží již dostali a ihned po vánočních svátcích míříte k obchodníkovi, není důvod, proč by vám neměl danou věc reklamovat. Protestovat může například po prvním roce používání, kdy se může domnívat, že za vadou stojíte vy a vaše špatné používání.