Stát si opět půjčil. Kolik a na co?
Jednou politici přesvědčují lidi, že státní dluh klesne a my se nebudeme ocitat mezi nejvíce zadluženými státy. V druhém okamžiku se na internetu objeví zpráva, že si stát opět půjčil, a to nemalou sumu peněz. Aktuálně se jedná o půjčku na nové vlaky a na opravu kolejí. Oprava kolejí je důležitá, na to se nám vyplatilo půjčit, ovšem nové vlaky? Daleko oblíbenější než České dráhy jsou přece soukromé společnosti, které cestujícím nabízejí větší komfort a pohodlí. Otázkou nyní je, kolik jsme si opět půjčili od Evropské unie.
Tentokrát jsme si půjčili od Evropské investiční společnosti, která nám půjčila takřka sto miliard korun. Jenom 44 miliard korun by podle ministerstva dopravy měla stát výměna starých vlaků za nové, dalších 56 miliard korun má stát modernizace železničních spojení.
Vysokorychlostní tratě mají pro tentokrát smůlu
Jak jsme zmínili, půjčené peníze mají být využity nejen na výměnu vlaků, ale taky na modernizaci tratí zejména regionálních železnic. Peníze se však už nevyužijí na výstavbu vysokorychlostních tratí, protože na to už peníze najednou nejsou.
Jedná se o největší vlakovou investici posledních let
Kdybyste se ministerstva dopravy zeptali vloni, kolik si chce půjčit od Evropské investiční banky na výměnu vlaků, řekla by, že více jak dvacet miliard nepotřebují. Jenže letos se najednou půjčuje 44 miliard korun, což je tedy takřka dvojnásobek. Z původních plánů na půjčku se tak stala investice jednou z největších investic do železniční dopravy posledních let.
V posledních letech se investice pohybovaly kolem deseti miliard korun, většinou se nakupovaly nové vlaky. Letos bude opět možnost získat dotaci na nové vlaky, o níž si budete moct požádat již zanedlouho. Druhé kolo se mělo vyhlašovat v polovině letošního roku, ale od tohoto kroku ministerstvo odstoupilo.