Typy franchisingu a jeho financování
Franchisingu je dohoda, kterou uzavírají dva podnikatelské subjekty. Franšízor se zavazuje poskytnout svou obchodní značku a zavedené jméno, stejně tak technickou podporu a své know-how. Franšízant musí zaplatit počáteční poplatek za uzavření franšízové smlouvy a poté podléhá kontrola franšízora. Ten mu pomáhá se zahájením obchodní činnosti, nicméně mu také určuje spoustu pravidel k podnikání (včetně výběru dodavatele).
Typy franchisingu
Franchising můžeme rozdělit na spoustu různých typů. Zde jsou ty nejzákladnější:
- Individuální franchising: někdy se mu říká také přímý franchising. Spočívá v tom, že franšízor poskytuje svou obchodní značku franšízantovi, a to na konkrétní území a po určené časové období.
- Vícenásobný franchising: jeho podstatou je to, že franšízant prodává po určitou dobu postupným subjektům právo podnikat pod značkou mateřské společnosti na konkrétním území po určitou dobu.
- Sub-franchising: franšízor prodává právo otevřít více prostor pod svým jménem zprostředkovateli, který pak může uzavírat franšízové smlouvy s následnými franšízanta. Tento zprostředkovatel je tedy zodpovědný za nalezení nových franšízanta a poskytování jim pomoci – čímž v podstatě nahrazuje franšízora. Náklady nese zprostředkovatel, zisk se dělí mezi franšízora, zprostředkovatele i franšízanta. Tento způsob franchisingu je obvyklý u velkých společností (obvykle s mezinárodním působením).
Počáteční náklady na franchising
Franšízant musí při podpisu franšízové smlouvy zaplatit určitý poplatek za to, že může zavedenou značku používat. Tato částka se může lišit v závislosti na tom, v jakém odvětví ekonomiky chce začít podnikat nebo také na tom, jak známý a zavedený je franšízor. Platí, že čím uznávanější společností franšízor je, tím bude podnikání pod jeho jménem dražší. Na druhou stranu tím snadnější bude jeho vstup na trh.