Typy franchisingu a jeho financování

Typy franchisingu a jeho financování

Franchisingu je dohoda, kterou uzavírají dva podnikatelské subjekty. Franšízor se zavazuje poskytnout svou obchodní značku a zavedené jméno, stejně tak technickou podporu a své know-how. Franšízant musí zaplatit počáteční poplatek za uzavření franšízové smlouvy a poté podléhá kontrola franšízora. Ten mu pomáhá se zahájením obchodní činnosti, nicméně mu také určuje spoustu pravidel k podnikání (včetně výběru dodavatele). 

Typy franchisingu

Franchising můžeme rozdělit na spoustu různých typů. Zde jsou ty nejzákladnější:

  • Individuální franchising: někdy se mu říká také přímý franchising. Spočívá v tom, že franšízor poskytuje svou obchodní značku franšízantovi, a to na konkrétní území a po určené časové období. 
  • Vícenásobný franchising: jeho podstatou je to, že franšízant prodává po určitou dobu postupným subjektům právo podnikat pod značkou mateřské společnosti na konkrétním území po určitou dobu.
  • Sub-franchising: franšízor prodává právo otevřít více prostor pod svým jménem zprostředkovateli, který pak může uzavírat franšízové smlouvy s následnými franšízanta. Tento zprostředkovatel je tedy zodpovědný za nalezení nových franšízanta a poskytování jim pomoci – čímž v podstatě nahrazuje franšízora. Náklady nese zprostředkovatel, zisk se dělí mezi franšízora, zprostředkovatele i franšízanta. Tento způsob franchisingu je obvyklý u velkých společností (obvykle s mezinárodním působením). 

Počáteční náklady na franchising

Franšízant musí při podpisu franšízové smlouvy zaplatit určitý poplatek za to, že může zavedenou značku používat. Tato částka se může lišit v závislosti na tom, v jakém odvětví ekonomiky chce začít podnikat nebo také na tom, jak známý a zavedený je franšízor. Platí, že čím uznávanější společností franšízor je, tím bude podnikání pod jeho jménem dražší. Na druhou stranu tím snadnější bude jeho vstup na trh.

You may also like...